mandag 21. mars 2011

Grensesnitt..

Så sitter jeg her i min fluktrute av sosiale medier og fortrenger virkeligheten av rødglødende frister. Et lite opphold er nødvendig for å klarne hodet mellom all input. Dagens erkjennelse: IKT som valgfag har løsnet på mine digitale sperrer i hverdage!

De obligatoriske ukesoppgaver har opprustet  min kompetanse på basisprogramvare til et mer funksjonelt nivå. Ved å ta i bruk facebook, blogg, youtube m.m. opplever jeg atter å få tilgang til deler av verden som lett oppleves som stengt i livsfaser med mye ansvar og lite gøy.

Brukergrensesnitt er ett yndet begrep når man omtaler brukervennligheten av ulike IKT programmer og medier. Jeg slår fast at dette grensesnittet i dag er godt og gjør omtalte verktøy meget tilgjengelige for hvermansen.

Flaskehalsen er det Menneskelige Grensesnitt. I motsetning til teknologien er det en hel del av oss som står på stedet hvil - med en innbitt vanskelighetsgrad som hører hjemme i forrige århundre. Dette blir veldig tydelig i omgang med ungdom. Elevene har ett tidsjustert grensesnitt som gjør dem kompatible med sin generasjons programvarer. I tillegg har de den fandenivoldske holdningen - Æ KAN ALT, å vess ikke så får æ d tell!!! 

En liten dose av denne holdninga ville justert vårt personlige grensesnitt og lagt IKT for våre føtter:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar